Usutlus Juunior-larbi uute mängumeistritega

9. jaanuaril on tulemas uus Juunior-larp ning sellega seoses võttis Sisalik kätte ja kutsus mängujuhid Tigeda Tikri lesilasse juttu ajama. Küsime neilt nii tulevase mängu kui larbi kohta üldse. Mängujuhid tutvustavad oma nägemust ja jagavad kogemusi.

Juuniori mängumeistreid küsitles Martenloom.

Juunior-larbi kangelased liiguvad läbi Ajatu Põhjamaa Aranosti kantsi poole. Mis on ühine põhjus rännakuks, näiteks milliseid jutte räägiksid nad seltskonnaga liitunutele õhtul lõkke ääres?

Mort: Vist jälle jah. Huvitav, et sellist situatsiooni on Juunioril varemgi olnud. Lugu selline, et kuninga poolt saadetud mängijatesalk läks läbi kondama maid, mida kunagi võiks koloniseerida. Nüüd on nad teel tagasi, et siis rääkida, mida nad nägid.
Kuriboh: Ülesanne väga hästi ei läinud. Koletistega nad hakkama ei saanud ja seepärast pöörduvad nüüd tagasi.
Mort: Tulevasegi mängu toimumispaik on niisamuti üpris ääremail, seega üksi rännnata on üpris ohtlik. Kuigi igal tegelasel võiks olla oma põhjus, miks suure seltskonnaga liituda. Sellele peaks oma rolli kirjutades mõtlema.

Juuniorit on peetud mänguks, mis sobib hästi nii kogenud mängijatele kui ka täiesti uustulnukaile. Miks peaks järgmine, viieteistkümnes mäng uusikutele hästi sobima?

Efka: Meil on lihtsad reeglid.
Mort: Süsteem on lihtne ja me ei esita uutele mängijatele nõudmisi. Lisaks pakume oma abi, kui nad küsivad. Uuel inimesel kindlasti ei pruugi olla ettekujutust, mis ta larbil tegema peab, ent meie üritame teha nii, et ta sellest mängu ajal aru saaks.
Kuriboh: Tähtis on ka mängu tüüpilisus, standardvorm. Et annaks aimu, mis asi larp üldse on. Me ei taha väga abstraktseks minna – püüame teha mängu, mis oleks selgesti mõistetav ning jätab larbist sellise mulje nagu olema peaks.
Efka: Lisaks oleme igal ajal valmis uudishimulikele vastma.

Kujutleme, et mängule tulebki inimene, kes kunagi larbil pole käinud. Kas nad saavad rolli teilt ning sel juhul, mis neid ees ootaks?

Mort: Rolliga on nii, et püüame panna mängijat endale ise seda kirjutama. Anname küll vajadusel märksõnu ja ideid, aga eesmärk on see, et mängija lõpuks endale ise tegelase valmis kirjutaks.

Mida leiab eest kogenud rollimängija. Intriigi? Võitlemist?

Mort: Siiamaani oleme üritanud pakkuda kõike peale ettekirjutatud intriigide. Vastuolud peaksid Juunioril tekkima mängijate vahel larbi ajal iseenesest.

Aga kas terviku loo või pisiseikluste kogumi?

Kuriboh: Proovime vahelduvalt teha, et rõhk oleks kord ühel, kord teisel. Väga hästi töötab mängus variant, kus mõlemad korraga eksisteerivad: nii saab valida.

Miks Praali metsamaja teie mänguks hästi sobib?

Kuriboh: Kahel põhjusel. Peamiselt seetõttu, et Praali on talvise mängu jaoks väga praktiline koht: suure mahutavusega ja soe. Teiseks on paik seikluslarbi jaoks üpris ideaalse maastikuga: maja keset lagendikku, palju metsa, küngas ning allikas ojakesega.

Kui juhuslikult eelmisele Juuniorile tulla ei saanud, kas üle-eelmise mängu tegelane läheb siis automaatselt kaduma?

Kuriboh: Erakorraliselt jah, kuna seeria korraldamist üle võttes sättisime mänguilmas aja eelnevate mängudega võrreldes kümneid aastaid minevikku. Tegelastega, kes osalesid Juunioril enne neljateistkümnendat mängu, ei saa enam jätkata.
Mort: Kuna Juuniori korraldajad on ennegi vahetunud, on selliseid asju varemgi juhtunud. Tollal lasti küll mõnedel tegelastel jätkata, kuid siis mindi mängutegevustikuga tulevikku. Siiani pole küll ükski tegelane soovinud vana rolliga tagasi tulla.
Edaspidi ükski tegelane muidugi kuhugi ei kao. Seega kui mõni mäng vahele jääb, on täiesti võimalik sama rolliga jätkata.

Milline on teie mängu korraldamise kogemus?

Kuriboh: Kunagi ammu olen kaasa aidanud ühe Ihaste noortelarbi tegemisel, hiljem paaris veel. Paar aastat tagasi tegime koos Mordi ja Efkaga Urus ühe teatrilarbi.
Mort: Oli selline situatsioonilarp, eksperimentaalse ideega, mis väga hästi õnnestus.
Mina ise korraldasin aastal 2003 ühe Ihaste noortelarbi. Pärast seda tuli huvitav mõte teha suur larp. Toona olin veel 13 aastane. Ja kohale tuli 70 mängijat. Ma väga hästi ei teadnud mida teha. Nädal varem sain kokku Priisti ja Necroga, kes siis tutvustasid põhitõdesid nagu mis asi on OG-lint. Kasutada seda küll kuskil ei oskanud, aga olin väga põnevil, et teadsin, mis see endast kujutab. Siis tuli mäng. Osalejatel oli lõbus, minul ei olnud. Nüüdseks olen šokist üle saanud.
Sel suvel asusime siis korraldama Juunior-larpi.
Efka: Mina olen osalenud kahe esimese Beleriandi loomisel ja vahepeal oli üks ebaõnnestunud mäng. Siis tuli teatrimäng ning eelmisel Juunioril tegelesin peamiselt praktilise poolega: koha, transpordi ja toidu organiseerimine.

Kindlasti olete käinud Juunioril ka enne seda kui korraldamise üle võtsite? Millele rõhute teie, mis seeläbi on muutunud?

Mort: Minu arust oli vanal Juunioril omad tõusud ja mõõnad, seega raske vastata. Nii mõnigi mäng oli nõrgalt tehtud. Ma muidugi ei väida et meil seda kunagi ei juhtu.
Mingil hetkel muutus kõik, eriti just Juuniori kohta, väga keeruliseks. Ehk mängul toimuvast arusaamine muutus mõne priviligeeritud vanema mängija asjaks. Ilmselt ei üritatudki tegevustikku arusaadavaks teha.
Kuriboh: Püüaks rõhuda ka sellele, et iga mäng moodustaks iseseisva terviku. Jätkuvad liinid mängude vahel muidugi on olemas, aga ühel mängul hakkama saamiseks pole tingimata vajalik teada eelmistel mängudel toimunut.

Mis on tähtis teile kui mängukorraldajatele?

Efka: See, et kõigil lõbus oleks.
Mort: Et mängijatel oleks kõht täis, ükski kaduma ei läheks ning pärast tuleksid ja ütleksid, et voh, tore mäng oli!
Kuriboh: Nostalgia. Miks me ka Juuniori üle võtsime oli vanade mängude tagasitoomine. Vahepeal oli aeg, kus pea kõik larbid olid intriigikad ning siseruumi mängud. Seetõttu tekkis tahtmine tuua tagasi klassikalised mängud, kus saab metsas ringi joosta ja kolle tappa. Pärast oled küll väsinud ja räpane, aga – sul on hea tunne.

Kas teil oleks mingeid soovitusi teistele mängutegijatele, väike kogemuseiva või moto, mis aitaks “ämbreid” ära hoida?

Kuriboh: Keeruline küsimus, kuna meil endal suurt kogemustepagasit ei ole. Mina ise soovitaks teha mänge lihtsamalt. Olen märganud, eriti intriigimängude puhul, et püütakse lugu liiga keeruliseks ajada. Lõpuks saab valmis niivõrd segane asi, et keegi enam midagi aru ei saa. Vähem liine, mõistetavamad asjad. Lihtne töötab paremini.
Mort: Vähem häma ettekirjutatud rollidesse, mis teinekord on tohutult pikad. Suurte raskustega otsid sealt olulise info üles, aga mängul avastad, et see kõik ei kehtigi. Segadus on iseenesest meeldiv, aga sel võiks olla ka lahendus.
Efka: Soovitaks mängijatega palju suhelda.

Lõpetuseks, millest selline mängunimi nagu “Leinapidu”? Mind ajas see natuke muhelema.

Mort: Põhjus on mängusisene ja seda kahjuks avaldada ei saa. Aga sõna teine pool on osalt seepärast, et Juunioril on juubel ja seetõttu – pidu. Ja lisaks, me üritame kooki pakkuda.
Kuriboh: Kui me logistilised probleemid lahendame siis saab kooki.
Efka: Kui me neid ei lahenda siis saab lohutuskooki.

XV Juunior-larp toimub 9.-10. jaanuaril 2010 Praali metsamajas.
Mängukuulutus

  • Minul tekkis siinkohal küsimus, et kuidas saab olla 30 lk pikkune reeglidokument lihtne :)

  • ghostwizard

    Pikkus ei ole ilmtingimata raudne määraja reeglite puhul, loeb reeglite põhiosa, selle kokkuvõetus, arusaadavus ja lihtsus. Muu on konkreetse tegelase koha pealt juba, st. ideaalis peaks mängija just teadmagi üldreegleid ja oma tegelase klassi/oskusi.

    Juuniori reegli ja klassisüsteem on piisavalt lihtsad et need kiirel ülevaatamisel põhiplaanis meelde jäävad ja selle läbi selged on. See muudab reeglid lihtsaks, samuti on nad võrdlemisi otsekohesed. Klassid ise on ka piisavalt konkreetsed et nende endale selgeks tegemine kui see kas konkreetse klassi valimisel või lihtsalt soovikorral nende selgeks tegemisel. Kindlad ja lihtsad, kuigi liiga kinnised ehk minu jaoks, aga ma pole ka kunagi olnud suur tasemesüsteemi fänn.