Foorumi rollimängud: mis, miks ja kuidas

Attila kirjutab foorumi rollimängudest, mis need on ning kuidas mängida. Artikli eesmärk on tuletada meelde see tore alternatiivne viis rollimänguks.

Kirjutas Attila

Liigitusest

Foorumi rollimängud on nagu nimestki selgub võrgupõhised rollimängud, mille toimumise keskkonnaks on foorum. Neid saab võrrelda näiteks MUD’aga või drägoni mängimisega MSN vahendusel. Mõistagi on foorumi rollimängudel teistega võrreldes eeliseid (aga ka puudusi), mistõttu võiks neid võtta täitsa arvestatava rollimänguviisina. Sellest aga hiljem.

Korraldusest sõltuvalt jagunevad mängud avalikeks ja kinnisteks. Esimese puhul saab foorumi rollikaga liituda jooksvalt, igaüks võib postitada. Teise puhul käib asi sarnaselt lauataguste jutumängudega, kus kindel seikluskond mängumaailma ohte trotsib.

Liigitada saab ka teisiti. Olen kohanud põhimõtte poolest kahte täiesti erinevat žanri. Esiteks on jutupõhised foorumi rollikad, kus osalejad liiguvad läbi mingi seikluse või loo, enamasti mängujuhi juhatusel. Teiseks on asukohapõhised, kus tegelastel on võimalik liikuda alafoorumite (asukohtade) vahel siin-seal tegevusi sooritades.

Viimase kohta kahjuks ühtki head eestikeelset näidet tuua ei ole. Aeg ajalt on dragoni foorumisse mõni link taolise mängu loomiskatsetuse kohta tulnud. Sellise asukohapõhise mängu harrastamiseks on ilmselt palju mõistlikum kasutada näiteks mõnda MUD’a, mis sarnastel põhimõtetel toimib.

Loopõhistest rollikatest tahaksin aga enam rääkida.

Kuna tegu on asjaga, mis mind alguses dragoni foorumiga tugevalt liitis, siis toon kiitvalt välja paar positiivset omadust.

  • Foorumi rollimängud on lihtsad korraldada. Peab olema lugu ja mängijad. Pole vaja kokku leppida sessioone ega otsida kohta.
  • Hea rollimängualternatiiv neile, kes mõnes kauges Eesti nurgas asuvad. Aitab üle mängukaaslaste puudumisest. Küll tulevikus ka larbile jõuab.
  • Kui postitusi kirjutada püüdlikult, siis kirjalik eneseväljendus areneb tublisti. Samas on see omamoodi ka miinus kuna nõuab energiat: rääkida on lihtsam kui kirjutada.
  • Tihtilugu on foorumi rollimängud avalikult teistele lugeda, nii et vahva seiklus ei jää kitsasse ringkonda.

Mul on aimdus, et paadunud larpar foorumi rollimängudest palju enam ei leia. Neid võiks pidada toredaks aseaineks, kui muud võimalust rollimänguks parajasti ei ole (rahalised, asukohalised, vanuselised probleemid).

Vanadest aegadest

Foorumi rollimängud jõudsid dragonisse nüüdseks juba seitse aastat tagasi: avalik mängujuhita “Tervitused külastajatele” ning “Ebasurnute isanda impeeriumis”. Pärast kahte aastat aga aktiivsus hääbus (nagu ka larpide puhul) ning vahepealsete aastatega pole midagi uut tekkinud.

Siit võiks otsida põhjust ka dragoni foorumi rollimängude kadumise kohta. Kuna järelkasv on olnud napp, pole ka tegijaid-mängijaid.

Vanu teemasid lapanuna tooks tulevikutegijatele ja -mängijatele välja mõned tähelepanekud-õpetussõnad.

  • Hoia keelepuhtust ja väldi vigu. Siis tundub nagu päris. Nagu päris Lugu. Lisaks, mida ägedamalt kirjutad-kirjeldad seda enam lugejaid ja äkki premeerib sind ka mängujuht.
  • Loobu reeglistike kammitsast, žanr on selline. Lubatagu teha kõike, mis on maailma arvestades usutav ning nutikas.
  • Mängujuhina mõtle ka loo lõpu peale, foorumi rollimängud on senise kogemuse kohaselt pärast mõndasada postitust ära vajunud.
  • Loe põgusalt vanasid mänge ja eriti nende korralduslikku osa, kokkulepitud reegleid. Mõned kuluvad sulle ilmselt ära.

Kui keegi midagi huvitavat välja mõtleb oleksin ehk isegi nõus osalema.

Viited

Esimene foorumi rollimäng dragonis “Tervitused külastajatele”
Foorumirollikate alafoorum

  • ItiL

    Omast kogemusest soovitan inimestel, kes soovivad FRPG-d proovida, teha seda mängujuhita. Palju põnevam ning mugavam!

  • Minul tekkis täielik nostalgiamoment foorumi alguspäevade hüsteeriliste foorumimängude osas. Nad olid lühikesed, jäid pooleli, aga vahepaladena olid veidrad.

    ItiL: kuidas käib tegelasteväliste sündmuste tekkimine mängujuhita mängus? Kuidagi varem kokkulepitud piirides või siis täiesti sedamoodi, et ainsaks reegliks on lugupidamine mängitava suhtes?

  • ItiL

    See täiesti oleneb seltskonnast. On olnud mänge, kus mänguväliselt lepitakse üks hetk kokku, et juhtub see ja too (nt pannakse juba enne mängu algust mingisugune laiahaardelistemate tegelasteväliste sündmuste kondikava kokku, kuid on ka lihtaslt keset mängu OG asju läbi arutatud ning kokkuleppele jõutud), kuid on olnud ka neid, kus igal mängijal on lubatud sisse tuua tegelasteväliseid sündmusi vastavalt oma suvale, kuni see haakub maailma ja loogikaga ning ei riku teiste mängija(t)e tegelas(t)e puutumatust.

    Lisan siia igaks juhuks, et kõik eelnev on kirjutatud isikliku kogemuse põhja, et see pole reegel ja kindlasti on neid, kes lähenevad asjale teisiti.