Freemind

Irve kirjeldab programmi Freemind, mis sobib lugude väljamõtlemiseks ja jooksutamiseks paremini kui dokument Wordis või pahmakas pabereid.

Kirjutas Irve

Pean alustama tõdemusega, et Freemind (ja üldse kogu mõttekaardistamine) on tuntavalt laiem, kui rollimängud ja selle tööriista äraõppimine on kasulik ka väljaspool rollimänge. Larbi kontekstis olen seda kasutanud ajurünnakute logimiseks, väljamõeldud episoodide sorteerimiseks ja oma rollide lahtikirjutamiseks. Jutustava rollimängu puhul kasutan seda eeskätt kogu kampaaniale vajaliku jooksva info haldamiseks, mis muidu paberil lipendades järgmiseks mänguks ära kaovad. Laiemalt olen sellega kirjutanud üles ka suvalisi ajurünnakuid, konspekteerinud ja planeerinud loenguid, hoidnud tegemata tööde nimekirja ja bakalaureusetöö viiteid, sisukorda ja ideid.

Miks Freemind?

Freemind oli vastus küsimusele: “kuidas hoida seiklust nii, et ta sassi ei läheks?” Olin proovinud .txt faile ja Wordi/OpenOffice’i dokumente ja selle välja mõelnud, et kerimine on tüütu: tore oleks näha sisukorda ja omada viisi seda analoogselt failipuule lahti- ja kinni klõpsida.

Kataloogipuud meenutava sisukorraga redaktori sain paar aastat hiljem, kui üks tore ameeriklane selle oma tarbeks programmeeris. Umbes kohe, kui tema (ideaalset) programmi kasutada sain, leidsin, et see on ebamugav ja üldse mitte nii roosa kui mu unistus seda oli. (Hiljem sain teada, et selliseid kutsutakse nimega outliner. Võite julgelt googeldada ja testida.)

Freemind pakub tekstist pigem sellist ämbliku moodi asja, mille keskel on ühtne mõte ja sellest hargnevad jooned pealkirjade ja tekstidega. Kui parajasti midagi vaja ei ole, saab kogu alamharu sellel klõpsides (või tühikuga) kinni klõpsida. See võimaldab keskenduda vaid parajasti olulisele ja varjata mõttetu müra. Ühtlasi on vajalikke harusid lihtsam leida kui niisama sisukorrast oleks (mäletan, et see oli ülal vasakult kolmanda all kuskil keskel).

Olgu öeldud, et mõtete kaardistamiseks on ka teisi (vähem vabavaralisi) programme ja et seda saab teha ka pliiatsi ja paberiga (nagu seda algselt tehtigi). Nüüd vaatame kuidas ja mida sellega teha saab.

Esmatutvus

On viimane aeg Freemind alla laadida. Minge, minge, ma siin rahulikult ootan.

Ei. Päriselt ka mine lae alla ja installi ära.

Kui programmi tööle paned, näed kõigepealt nimetut mõttekaarti. Selle keskele kirjuta näiteks “Harjutusi mõttele”, või midagi vaimukamat. Hiirega saad mummu ära valida ja kui too värvi muudab, siis hakkagi lihtsalt klaviatuuri näppima: tekst tekib sinna täiesti ise.

Kuna see üks ring meie mõtteid kindlasti ära ei mahuta, oleks mõistlik tekitada alam-harusid. Selleks on kasutusel nupp “Insert”. Vajuta seda ja tekib uus haru, millele võid nime anda (“Õudsad loomad”). Kui vajutad uuesti “Insert” nuppu (sinna lisa “Koll”), tuleb uus haru tase allapoole.

Harusid saab teha ka parajasti valitud tasemele lisaks: selleks vajuta lihtsalt reavahetuseks “Enter”. Nii saab teha toredaid nimekirjasid: vaata, et “Koll” oleks valitud ja trüki “[enter]Ämblik[enter][enter]Grue[enter][enter]Zombi[enter]”.

Parajasti valitud sõlm vahetub hiirega peale sõites või siis ka noolenuppudega ringi liikudes. Lusti natuke noolenuppudega ja lisa täiesti juhuslikke harusid.

Kui tahad õudsad loomad ära peita (mis on mõistlik mõte), mine hiirega nende peale ja tee klõps. Pärast võid tühikuga neid edasi-tagasi klõpsida.

Harude nihutamine

Mõttekaart peab olema hõlpsal moel ümberkujundatav. Harusid saab hiirega ringi lohistada ja nende järjekorda ja asupaika oma suva järgi ümber tõsta. Lohista zombi kõige õudsamaks loomaks ja tõsta kõik mõttetud harud näiteks vasakule poole.

Mõttetud harud saab kustutada nupuga “delete”.

Kuna olen suur klaviatuuritõhususe sõber, pean mainima, et Ctrl+X, Ctrl+C, Ctrl+V vastavalt lõikavad, kopeerivad ja pasteerivad (hehee), mõttekatkeid ühest kohast teise. Ctrl+noolenuppudega saab samuti harusid edasi-tagasi üles-alla nihutada.

Kui oled mõne nupu unustanud, vajuta harul paremat hiirenuppu: see näitab ära suurema osa olulisematest toimingutest ja mis peamine: kiirklahvide spikker on seal samuti.

Kirjutamise trikid

Haru teksti vahetamiseks hakka lihtsalt kirjutama. Kui tekstile tahad lisada, vajuta “Home” (lisad algusse) või “End” lisad lõppu. Tekita näiteks “Verine Koll” ja “Ajudeta Zombi”.

Mõnikord tahad pikemat teksti sisse toksida: selleks vajuta Alt+Enter: siis tuleb suurem tekstikast kuhu on lausa lust romaani kirjutada. Sealjuures saad selle romaani pärast tühikuga ära peita ja ta ei sega sind enne esmaettekannet üldse.

Nippe

Eelnev repertuaar (salvestamise peate ise välja mõtlema) on praktiliselt kogu algul vajaminev oskuste pagas. Edasine on natuke kogemused ja natuke isiklikud eelistused.

Kui korraldad näiteks larpi, võivad alamteemadeks olla “Tegelased”, “Liinid”, “Rekvisiidid”, “Olme” vastavate nimekirjadega.

Kui kasutan mõttekaarti seikluse tegemiseks on mul harud enamasti: “Seiklejad”, “Kohad”, “Kalender”, “Üldine plaan”, “Arhiiv” ja “Episoodid”. Seiklejate all on tegelaste kaupa jaotatud kogu mängijaid puudutav info, mis neile endile teada ei ole (needuste detailid, keda nad pahandanud on, kes on nende sõbrad).

Üldise plaani alla jäävad asjad, kuhu suunas lugu tüürib ja milline on üldine meeleolu jne. Episoodid on aga konkreetse mängu ettevalmistuseks tehtud ja planeeritud sündmused. Mõned neist jäävad ära ja mõned neist muutuvad (seda kõike saab jooksvalt täiendada).

Kohad on keerulisem: seal on reeglina linnad/külad ja nende all omakorda asutused (näiteks tempel), mille all detailid (näiteks preestri nimi ja tõug ning fakt, et templi all on ämblik), asutustega samal tasemel on ka organisatsioonid ja olulisemad kõrvaltegelased. Selline jaotus laseb vajalikke asju üsna kiiresti üles leida.

Kogemusest ütlen, et kui mõnel harul on üle ~7-10 alamharu, hakkab ülevaatlikkus kannatama ja sisu tuleb grupeerida ja laiali jaotada. Pikema kampaania puhul tekib palju infot, mida enam ei kasuta: need tõstan arhiivi alla jalust ära.

Kokkuvõtteks

Isegi kui Freemind teid rollimängudes ei aita, tasub programm kasvõi katsetamise mõttes ära õppida. See ei võta üle tunni aja, kuid tõenäoliselt teenite selle tunni üsna varsti tagasi. Muidugi oleks mul huvitav kuulda kuidas olete ise sama probleemi lahendanud ja kas on veel midagi analoogset ja kasulikku jagada.

Kordamiseks

Insert: Lisa valitule uus alamharu

Ctrl+Insert: Lisa valitutele ühine eellane

Delete: kustuta valitud

Enter: Lisa uus sama taseme haru

Noolenupud: liigutavad aktiivset sõlmpunkti noole suunas

Tühik: avab ja sulgeb haru

Home, End: lisab harule teksti

Alt+Enter: Suur toimetamisaken

Vaata ka

  • Väga vahva, võib veel kunagi isegi kasuks tulla. Aitäh tutvustamast ^^

  • Wikipedias on nii ilus paberile joonistatud mindmap, et ma lihtsalt pean selle siia pasteerima :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mindmap.gif

    Aga muidu tore artikkel. Olen Freemindi ka ise kasutanud, aga hea kui on netis ühes kohas kõik asjalik info koos. Tänan.