Kivi, käärid, paber, Sisalik ja Spock

Sisalik on täpselt üks aasta vana. Nüüd siis väike sünnipäevakink. Tam-tam-taaa…

Sisalik on täpselt üks aasta vana. Nüüd siis väike sünnipäevakink. Tam-tam-taaa…

kirjutas Attila

Rollimängudes, peamiselt larbis, on teinekord vaja lahendada konflikte kiirel ja selgel meetodil. Mängusüsteemid, kus kontaktvõitlus pole lubatud, kasutatakse selleks tihti kivi-paber-käärid minimängu. Mündiviskamine või täringuveeretus võtaks lihtsalt liiga kaua aega. Lisaks annab kivi-käärid-paber väikese psühholoogilise nõksu juurde.

Küll võib kogenud kivi-paber-kääritaja saada ebavõrdseid eeliseid mittekogenute ees. Lisaks on palju viike. Seega on aeg lisada mängule uued mõõtmed: Sisaliku ja Spocki.

Kivi, käärid, paber, Sisalik ja Spock

Kõigepealt uued žestid.

Sisalik: kujutle oma käes käpiknukku. Sõrmed kaarjalt koos, pöial sõrmedele vastandumas.

Ja Spock:

Nüüd reeglid.

  • Kivi nürib käärid
  • Käärid lõikavad paberi
  • Paber katab kivi
  • Kivi lömastab Sisaliku
  • Sisalik mürgitab Spocki
  • Spock aurustab kivi
  • Sisalik sööb paberi
  • Paber kummutab Spocki
  • Spock purustab käärid
  • Käärid lõikavad pea Sisalikul

Lihtne! Illustreerimiseks internetist pätsatud pilt:

Larbis saab asja veel mõnevõrra edasi arendada. Mõnele tegelasele omapära andmiseks näiteks anda kääridele kaks elu. Või Sisalikule. Deklaratiivne kontaktvõitlus muutub oh-kui-põnevaks taktika-psühholoogia mänguks!

Mängu leidsin Big Bang Theory ühest episoodist

  • Ei ole. Mäng on vanem, BBT lihtsalt populariseeris seda.

    “The game was claimed to have been invented by Sam Kass and Karen Bryla.[1] It was mentioned in an article of The Times in 2005[2], and popularized in 2008 by “The Lizard-Spock Expansion,” a Season 2 episode of the sitcom The Big Bang Theory.”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rock-paper-scissors-lizard-spock

  • Muideks, osad inimesed (vähemalt mina :P) ei ole võimelised spocki sinu näidatud kujul lihtsalt tegema :P

  • Mina suudan hirmsa keskendumise ja 1 sekundiga (mis on väga pikk aeg selles mängus).

  • Mina ükskord mängisin ühe Xelyniga, kes tegi sõrmedega OK moodi rõnga ja ütles, et see on kaev ja et seda mängu on eluaeg kaevuga mängitud ja kaev neelab nii kivi kui käärid ja võidab vaid paberi.

    Mis teeb paberi võimsamaks ja käärid ahvatlevamaks.

    Meil oli kõigil muidugi hämming, aga tegemist oli vähemasti väga huvitava vaidlusega.

  • Kaevuga olen mina ka kokku puutunud… suht leet asi indeed.

  • Muudan selle faktivea ära…
    Mis huvi võiks pakkuda, on mängule suupärase nime väljamõtlemine. Kui kellelgi sähvatab, andku teada.

  • Anonüümne

    Kivi-paber-käärid (KPK) süsteem on huvitav oma transitiivsuse puudumise (transitiivsus on see, kui A>B ja B>C, siis A>C) tõttu, sisaldades minimaalset arvu seoseid, mis selle loogika jaoks vaja on (3). Lisaks sellele toob see mängu osavuse, kiiruse ja sõbra/vastase psühholoogilise treenimise/töötlemise. Laiatarbe kasutuse eelduseks on kerge õpitavus. 3 elementi sobib laiatarbe-kasutusse küll.

    Antud 5-elemendiline näide tõstab keerukust, muudab õppimist algajale keerukamaks ning ei too sisse uusi taktikalisi aspekte nagu see eelpoolkirjeldatud kaevuga süsteem. Kaevuga süsteemi puhul tekib küll küsimus, et kas seal on mingi mänguteoreeriline (vt Wikipedia’st Game Theory) strateegia, mis töötab paremini kui teised (näiteks kasutada mingites suhetes kaevu, kääre ja paberit, aga mitte kunagi kivi). Ilma arvutusi tegemata kahtlustan, et selles süsteemis on (antud kirjelduse põhjal) kivi üleliigne (kaevul on eelis aga mitte ühtegi puudust võrreldes kiviga).

    Kui aga kasutada 15 või 25 käemärki, siis see tõstab meeletult omandamisraskust inimese jaoks, kes alustab nullist. 12-13 aastaselt sai ise kasutatud ka umbes 20 käemärki kaardi- ja luuremängude tarvis. Kuna sellise asja õppimiseks on vaja päris palju aega, tahtmist ja (soovitatavalt) kaaslasi, siis need paljumärgilised (>5) kivi-paber-käärid tüüpi asjad jäävad kitsa ringi meelelahutuseks.

    Seltskondliku RPG kontekstis on minu kogemus selline, et kolmele inimesele neljast meeldis KPK minimäng, vist isegi väga, aga ühele ei meeldinud kohe üldse. Üks rakendus oli see, et kivi-paber-käärid muutis naljakates, keerukates ja dramaatilistes olukordades täringuviske tulemust 2 võrra (±2). Need kolm inimest neljast kellele mäng meeldis, olid loomu poolest natuke võistluslikumad, samas kui see neljas kindlasti mitte. Lõpuks jõudsime selleni, et personaliseerisime 50/50 olukorrad ühel puhul nii (KPK), teisel puhul naa (d20, DC 11).

    Seega – mis muutub sellest paremaks, kui mängus on 3 võrdse variandi asemel 5, 15 või 25 varianti? Mis muutub paremaks siis, kui üks variant (kaev) on selgelt parem kui teine (kivi) eeldusel, et tegu on enam-vähem võrdsete vastastega (vastasel on olemas vähemalt üks käsi, teab reegleid ja käsi käib hästi).